En Rastös Själ

Direktlänk till inlägg 15 mars 2013

Socker Sug

Av Maria - 15 mars 2013 12:51

Fy fasen nu är det 1 hel vecka sen jag började med min Gi metod för att lyckas gå ner 16 kg och få kroppen att börja må bra igen och den överiga hälsan med. Men suget efter söt saker är nått så enormt och jag får verkligen kämpa till det yttersta för att kunna stå emot. Värsta är det när man ska ut och handla,fy fasen säger jag och känna alla dessa goda dofterna efter ny bakat bröd och bullar. Man blir ju nästan som ett litet barn som ska stå emot sin godis.


Men då undrar man  ju om det är värt att handla den där lilla bullen och sen må piss efter att man har slängt i sig den,det är ju ändå bara för stunden man mår bra...det gör ju också att det du bler sugen på ännu fler och flera olika sorter. Oftast får jag suget när jag är hungrig redan innan och vill bara ha nått snabbt och slänga i mig...så nu har jag börjat med att äta innan jag ska iväg och handla. Då står socker nivån också på normalt och det gör ju i sin tur att jag inte har lika stark sug efter socker. Börjar man fundera på saken lite djupare upptäcker man att allt hänger ju ihop. Det har i slut ändan blivit ett vana som sedan har utvecklats till ett beroende,som med allt annat.


Svåraste biten är nog att komma till insikt med vad som är orsaken till det hela...för mig är det tröstätandet som har blivit boven. När jag inte mår bra psykiskt har jag vänt mig till maten som har gett mig någon sorts tröst,men lika fort som jag har slängt i mig maten,så har jag börjat må dåligt över att jag åt så mycket i onödan trotts att jag är mätt.  När jag väl kom till insikt med detta,började jag ta små steg till ett sundare matvanor...jag minskade mina portioner från en stor normal tallrik till en lite mindre tallrik,sedan tog jag fram mat vågen och började mäta mina första portioner för att se hur stora dem var innan jag började ändra kosten. Kan ju säga att dem var dubbelt så stora.....sedan vägde jag den maten som jag äter idag...och det halverades och ändå håller jag mig mätt men inte propp mätt så man nästan blir sjuk. Känner ingen hunger alls.


Min kost idag berstår minimalt med kolhydrater som,potatis,pasta,ris....istället äter jag mer av det andra,kan äta i princip vad som hellst förutom socker och kolhydrater. Sedan promenerar jag varje dag på morgonen innan frukost för att sätta igång förbränningen och det är då man bränner mest fett,sedan äter jag en liten frukost.


Nu efter en vecka så har jag redan gått ner 1 kg...vilket jag är nöjd med...eftersom jag vill försöka gå ner 1 kg i veckan...för att inte skada kroppen och dessutom blir det lättare sedan att köra in kosten som en rutin i vardagen och ändå kunna gå ner i vikt.


Det får vara bra...för denna gång...lite tanke rensning från mig...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 13 februari 2015 07:29

Ny dag med nya utmaningr väntar även denna dag. Sitter vid fönstret och ser att det ser väldigt grått och trist ut ute just nu. Snön ligger endast längs med gräskanten,resten har hunnit redan smält bort. Börjar nu längta efter våren och solen.   ...

Av Maria - 12 februari 2015 11:24

Jahap....då försvann de inlägget då,när lilla busungen beslöt sig för att mamma ska inte sitta vid datorn och skvallra vad vi gör om dagarna. Så jag beslöt mig för att dra ut datorsladden från vägguttaget och då blir mammas datorn svart som natten. :...

Av Maria - 9 februari 2015 19:44

Så där jag. Då är man tillbaka igen till denna blogg och fy skäms på mig så länge sen det var jag gjorde mitt sista inlägg. Men,så är det när man får barn. Prioriteringarna blir ändrade och specielt när man blir förälder för första gången. Allt har v...

Av Maria - 19 juni 2014 11:11

Då har en ny dag fått sin början med nya utmaningar och händelser.   Har precis somnat Alicia igen och nu blir det lite egen tid för in del. Greja med sånt som jag annars inte skulle hinna med när man är ensam hemma. Tänkte först att även jag s...

Av Maria - 18 juni 2014 20:48

Då börjar dagen gå mot sitt slut för denna gång med.   Idag har både Alicia och jag haft en lugn och ro fylld dag. Måste bero på att jag har fått börja ge mjölkersättning till Alicia,då min egen mjölk inte räcker till,så att hon alla gånger blir ...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Mars 2013 >>>

Presentation


Hej och Välkommen in i min värld! Denna blogg kommer handla om allt mellan himmel och gjord. Mina största intressen är fotograferingoch bakning alla bilderna har
© COPYRIGHT och får inte kopieras.

Gravid kalender

Fråga mig

0 besvarade frågor

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

GÄSTBOK!

Bakning Recept

Mat Recept

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards